söndag 12 februari 2017

"Detaljarbete"







Hej alla unga och andra duktiga Laxfiskevårdare. Och engagerade


Nu ska jag förklara mig – Skjut inte historieberättaren. Ni ha läst mina texter och sett rött och en gubbjävel som retas. Ordet ”Detaljarbete” i sammanhanget laxfiskevård blev för mycket för de unga kämparna.


Laxuppgången steg drastisk 2013 i många älvar. Det började 2 år tidigare - då Kustfisket fick dra ner på privat och yrkesmässigt fiske. Det är arbete av inlösta fällor och återställda vattendrag som gett den senaste ”lilla” uppgången. Bra och viktigt arbete. Men uppgången har under 70-,80- 90- talet varit nära noll. De i dag fina arbete som jag kallat ”Detaljarbete” (Ett  underbart detaljarbete – ATT vi kommit ända hit är en dröm vi har haft). Ordet ”Detalj”  har retat dagens unga fiskevårdare. Jag är själv. 56 år – gammal slut gubbe eller? .


Men det stora arbetet som ett dussintal i dag anonyma män/kvinnor gjorde under 20 år, med att kämpa för att få ner och får bort yrkesfisket i havet och kusten - gjorde själva ”rädda laxen jobbet”, utan att vilja bli hjältar.  De är bortglömda i dag. Det var lika tröstlöst  som politiskt slå huvudet blodig i väggen utan att komma en centimeter. Akademist pappersjobb i oändliga travar. Sändligt med seriösa dödshot. Det kom under -60 -70 -80 och en bit in på -90-talet ingen lax till älvarna. ( 96-97) hände något märkligt – tror det va tillfällighårdare restrektion av fällorna. Men antalet som gick upp älvarna var under 1970 tlll1990 mikroskopiska. Det gick inte att fiska eller bedriva turistfiske på laxen. Brorsan var uppe i över 2 år i Tornedalen och ordnade de fiskeområden som gör att vi kan fiska där.


I dag med den uppgången vi har vore det omöjligt att få till fiskeområden med möjlighet att lösa kort.


 


På 70,80 och 90 talet, var yrkesfiske-förbundet bland det starkaste i Sverige med kontakter i alla maktens korridorer. De kunde gräva ner, döma bort och få alla utredningar att försvinna. Situationen var rent farlig. Totalt handlade det om miljarder kr, Och miljoner med lax. Det var som knarkstålar på laxen. Så stora summor att jag ville ha extra koll på brorsan, med alla hot. Men vi fick inte jobba inrikes på så vis. Hans utredning av det svarta fisket på Gotland under mitten av hela 80 och en stor del av 90- talet  var en ful organisation  Utredningen att allt yrkesfiske efter lax på Gottland var svart försvann.


 När jag pratar om ”Detaljer” så menar jag att det är underbart att vi är där nu och kan jobba i älvarna, nu när laxen är tillbaka. Men vi får inte glömma historien. Detta var den korta varianten.


 


Förlåt mig om jag förminskat någon


’Mikael Engström


 

1 kommentar:

  1. Intressant läsning i vanlig ordning och all heder åt de i dag anonyma män/kvinnor som försökte och lyckades få ner laxfisket i havet och på kusten (yrkes och svartfisket).


    SvaraRadera