söndag 20 januari 2013


Definition

Golf. Om en icke golfande människa säger till en ana icke golfande människa att Pettersson är intresserad av golf, så vet alla ganska exakt vad det handlar om. Det finns bara två saker att välja på. Minigolf eller riktig långgolf. Och alla förstår att den handlar om långgolf. Minigolf är sällan ett intresse på det sättet. Det är mer en bakfyllegrej på söndagseftermiddagen. Pettersson spelar långgolf – alla har samma uppsättning klubbor och slår på samma sorts boll ner i samma hål. Det är en perfekt definition att säga att Pettersson är intresserad av Golf.
Om en icke fiskande människa säger till en annan icke fiskande människa att Larsson är fiskeintresserad så uppstår stora problem. Den icke fiskande allmänheten brukar också rulla lite med ögonen för att underförstått menat att Larsson är lite galne. Precis. Det brukar säga att vi är fiskegalna. Fisketokar. Bakom flötet. Det skulle aldrig falla dem in att säga att Pettersson är lite bakom golfbollen. Att säga att någon är fiskeintresserad är ingen definition. Man borde helt enkelt inte få säga så. Larsson är inte ett dugg intresserad av pimpelfiske. Han äger inget flöte. Han tycker gäddor är läskiga. Larsson är flymfiske-fantast och hyvlar egna träspön i klass 2. Han har skrivit en flugbindarbok som tar upp allt om fjädermyggor i alla dess stadier från ägg, larv och kläckning. Allmänheten borde inte få bunta in honom bland tatuerade gäddjerkare och hälleflundrehalare. Larsson skulle faktiskt också bli rädd för själva gäddfiskaren. Och gäddfiskaren tycker att Larssons intresse är fjolligt. Hälleflundrehalaren skiter i allt som sker på land. Om allmänheten skulle uttala sig om mitt intresse på ett korrekt sätt ska de säga att Engström är intresserad av ”Laxflugfiske i strömmande vatten”. Ska det vara helt riktigt med tillägget: ”På blanka, nystigna laxar i svenska norrlandsälvar” Då börjar de komma lika nära som golfbollen och golfhålet.
 
 
 
Allmänheten tror att vi som håller på med ”fiske” har något gemensamt. Nej - jag och Larsson har inget gemensamt. Jag tycker att Larsson fiskar men löjligt klena redskap efter löjligt små fiskar. Jag kan heller inte förstå hur hardcoregäddfiskaren klarar att piska novembervassar med tunga jerkar dag efter dag. Och det är inte många som förstår hur vi laxflugfiskare orkar harva på efter en fisk som aldrig hugger.
Men visst glider vi lite mellan olika typer av fiske. Det beror på att säsongen för ens eget intresse är kort. Och man tvingas flugfiska efter lite höstharr. Eller september-öring i Mörrum. Och det händer att jag står där i någons båt och dänger jerk in mot gäddvassen. Visst blir det också några dagar vid regnbågssjön. Man är liksom lite undercover och det är lätt att upptäcka om någon annan är det. Senast var jag ute med ett stort gäng gösfantaster på vertikalfiske. De pratade om alla konstiga tackel och specialjiggar från Holland med rätt gung i stjärten. Slängde sig med uttryck som var mig helt främmande. Fireball, Dropshot, Saker shad, Trigger X. Jag kände mig utanför och kunde inte alls mobilisera samma entusiasm. Efter halva dan med tråkigt jiggande sa jag plötsligt:
- Vilken lax jag fick i Lögdeälven i somras. Tolv kilo.

En kille vände sig reptilsnabbt mot mig:

- På fluga?

- Självklart.

Han var också undercoverfiskare för det fanns inte så mycket annat att göra en solig septemberdag. Det tog några sekunder så hade vi lagt ifrån oss våra spön och pratade laxflugfiske. Vi var avslöjade och vertikalkillarna hatade oss direkt. Vi skulle aldrig mer få följa med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar